Dikkat dikkat! Bu ilk radyo yayınıdır

Dünyada ilk ticari radyo yayını 100 yıl önce bugün ABD’nin Pittsburgh şehrinde yapıldı. İlk programın konusu ise 3 Kasım’da yapılan ABD Başkanlık seçimleriydi…

2 Kasım 1920’de Pittsburgh’ta akşam üzeri, kadınların da ilk kez oy kullandığı seçimlerde Cumhuriyetçi Warren Harding ile Demokrat James Cox başkanlık için yarışıyordu.

O dönem seçim sonuçlarını öğrenmek için neredeyse ABD’nin tamamı ertesi günün gazetelerini bekliyordu, Pittsburghlular da The Pittsburgh Post, The Pittsburgh Press ve The Pittsburgh Sun-Telegraph gibi günlük gazeteleri. Ancak radyoya sahip olanlar hariç.

Saat 18:00’de, alıcılarından cızırtıyla birlikte bir ses duydular: “Bu, East Pittsburgh, Pa’daki Westinghouse Electric Manufacturing Company’den KDKA. Şimdi seçim sonuçlarını yayınlayacağız.”

Yayın ertesin 12.00’ye kadar 18 saat boyunca aralıksız devam etti. Seçim analizlerine müzik arası verildi. O gece ilk yayını kaç kişinin dinlediği bilinmiyor. Ancak 100 yıldır aynı ses evlerde, arabalarda ve kısaca her yerde…

NASIL YAYIN YAPILDI?

İlk ticari yayın, telgraf telinin yaratılmasına kadar uzanan yıllar süren deneylerin sonucuydu. 1901’de İtalyan mucit Guglielmo Marconi, Atlantik boyunca ilk sinyalleri İngiltere’den Kanada’nın Newfoundland eyaletine gönderdi. Beş yıl sonra, 24 Aralık 1906’da, 40 yaşındaki Kanadalı mucit ve eski Pittsburgh Üniversitesi eğitmeni Reginald Fessenden, “Sessiz Gece” nin bir kaydını çalmayı başardı ve kablosuz makineler üzerinden Luke Gospel’den Noel hikayesini okudu.

1920’lerde Westinghouse’da mühendis olan Frank Conrad, en sevdiği plaklardan bazılarını amatör yayınlarını dinleyen kişilere çalarak bir adım daha ileri götürdü. Çok geçmeden, Westinghouse’daki patronlarının bir fikri vardı – tüketiciler, dinlemek istedikleri bir program varsa radyo satın almaya ikna edilebilirdi.

İlk yayından sonra, müşterilerin basılı sayfaya ulaşmadan önce haberleri duymaya, müzik dinlemeye ve hatta vaaz almaya aç olduklarını kanıtladıkları için radyo satışları arttı. Radyo yayınları da bir dizi kazanç fırsatı sundu, çünkü yayın süreleri mallarını satmaya istekli reklamcılara satılabilirdi. Aylar içinde, aksiyonun bir parçası olmak için stüdyolar kuran ve vericiler yapan girişimcilerin izdihamı yaşandı.

1924 başkanlık seçimlerinde ise, Amerikalılar sonuçları 600 farklı ticari radyo istasyonundan duyabiliyordu.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s